دسته بندی اخبار و رویدادها
اخبار و رویدادها
کد مطلب : 942  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 1823   |   تاریخ درج: پنجشنبه, خرداد 04, 1402   |   ساعت: 12:00 ق.ظ

 

خودروهای نامتعارف سال 1402

خودروهای نامتعارف بحثی است که در سال های اخیر وارد دنیای بیمه شده است و یکی از معیارهای پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث محسوب می شود. این موضوع پس از افزایش چندین برابری قیمت خودرو وارد قانون بیمه شخص ثالث شده و هر ساله نیز خودروهای بیشتری وارد مجموعه خودروهای نامتعارف می شوند. در ادامه این نوشته خواهید دید که در سال 1402 کدام خودروها وارد دسته خودروهای نامتعارف شده اند.


خودروهای نامتعارف بحثی است که در سال های اخیر وارد دنیای بیمه شده است و یکی از معیارهای پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث محسوب می شود. این موضوع پس از افزایش چندین برابری قیمت خودرو وارد قانون بیمه شخص ثالث شده و هر ساله نیز خودروهای بیشتری وارد مجموعه خودروهای نامتعارف می شوند. در ادامه این نوشته خواهید دید که در سال 1402 کدام خودروها وارد دسته خودروهای نامتعارف شده اند.

 

خودروی نامتعارف چیست؟

پیش از سال 1395 و تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، سقفی برای پرداخت خسارت مالی وارده به خودرهای زیان‌دیده تعیین نشده بود، اما با تصویب این قانون، شرایط تغییر کرد. به طوری که خودروها بر اساس قیمت به دو دسته متعارف و غیرمتعارف تقسیم شدند. در واقع خودروهایی که نامتعارف تشخیص داده شدند، جزو خودروهای لوکس محسوب شده و خودروهای عادی با قیمت پایینتر متعارف تشخیص داده شدند. در قانون جدید بیمه شخص ثالث در صورت خسارت به یک خودروی نامتعارف یا لوکس، تنها تا سقف یک خودروی متعارف خسارت به زیان دیده داده می شود و مابقی خسارت باید از بیمه بدنه خودروی زیان دیده جبران شود. به عنوان مثال اگر به درب یا آیینه یک خودروی نامتعارف خسارت وارد شود، در این صورت خسارت بر اساس قیمت درب یا آیینه خودروی متعارف تعریف شده در قانون به زیان دیده پرداخت می شود.

 

معیار انتخاب خودروهای نامتعارف

بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، آن دسته از خودروها غیرمتعارف هستند که قیمتی بالاتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشند. با توجه به اینکه قوه قضائیه نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرده که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد، در سال جاری رقم ۶۰۰ میلیون تومان معیار متعارف بودن یا غیرمتعارف بودن خودروها قرار می‌گیرد. به این ترتیب، خودروهای بالای ۶۰۰ میلیون تومان از نظر قانون‌گذار، نامتعارف تلقی شده و حتی اگر این خودرو در یک سانحه خسارت کلی دیده و اسقاطی شود، مقصر حادثه فقط تا حد ۶۰۰ میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و بیمه‌گر شخص ثالث نیز نخواهد بود.

بر همین اساس در سال 1402 خسارت به قطعات خودروهای نامتعارف بر اساس قیمت معادل همان قطعات در پژو پارس معمولی محاسبه به زیان دیده داده می شود.

 

افزایش سرسام آور قیمت خودرو و خودروهای معمولی که نامتعارف شده اند

یکی از دلایلی که این قانون را رفته رفته زیر سوال می برد، افزایش بی رویه قیمت خودروها در کشور است. رشد شدید قیمت خودرو به تبع تورم افسارگسیخته در سال‌های اخیر سبب شده است که قیمت بسیاری از خودروهای نه چندان خاص و تولید داخل، به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان برسد و از نظر قانون‌گذار لوکس تلقی شوند برای مثال در سال 1402 پژو 207، تارا، پژو پارس، دنا و شاهین هم از نظر قانون بیمه شخص ثالث جزو خودروهای لوس و نامتعارف محسوب می شوند.

 

لزوم دقت به قوانین بیمه شخص ثالث و انتخاب دقیق پوشش ها

میزان تعهد مالی در بیمه شخص ثالث، معیار دیگری برای پرداخت خسارت در تصادفات است. به طوریکه اگر سقف تعهد بیمه گر 50 میلیون تومان باشد و شما خسارت 200 میلیون تومانی را به خودروی زیان دیده وارد کرده باشید، در این صورت باید 150 میلیون تومان مابقی را شخصا پرداخت نمایید. بر همین اساس باید علاوه بر آشنایی با قوانین بیمه شخص ثالث همانند مبحث خودروهای نامتعارف، دقت کنید که بیمه شخص ثالث شما دارای پوشش های کامل و سقف تعهد بالایی باشد. این روزها با افزایش سرسام آور قیمت خودرو در بازار و به تبع آن افزایش قیمت لوازم یدکی، هر حادثه می تواند خسارات جبران ناپذیری را به اقتصاد خانواده ها وارد کند.

شما می توانید برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث با سقف تعهد مالی مورد نظر خود و مقایسه پوشش ها و قیمت های انواع شرکت های مختلف از طریق سایت پاساژ بیمه و یا سایت بیمه سی  نسبت به خرید یا تمدید بیمه نامه خودروی خود اقدام کنید.

نظرات (0)

 
نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟